موتور سیکلت دینو

موتورسیکلت دینو، 250 سی‌سی گمنام و تازه‌وارد

بازار موتورسیکلت‌های ایران در انحصار بوده و همیشه با معضل کمبود تنوع مواجه است.

حال به نظر می‌رسد دوستان شرق آسیایی‌مان با تولید و عرضه محصولاتشان به ایران موجب تلطیف این معضل شده‌اند. (البته قطعاً مصیبت کیفیت و برند را تشدید کرده‌اند!)

بعد از ورود محصولات بنلی، حالا شاهد موتورسیکلت 250 سی‌سی جدیدی با نام “دینو” در بازار ایران هستیم که اطلاعات دقیقی از آن موجود نیست و فوق‌العاده گمنام است.

موتورسیکلت دینو

این موتورسیکلت با نام دینو 250 توسط شرکت دینو موتور قم به بازار عرضه شده.

اینجانب به‌شخصه برای دقایق کوتاهی این موتورسیکلت را بررسی کردم و تحلیل جامعی در مورد آن نمی‌توانم ارائه دهم. از این رو به بررسی مختصر و جزئی می‌پردازیم.

شرکت دینو موتور قم در گذشته واردکننده لوازم یدکی موتورسیکلت بوده و ادعا دارد موتورسیکلت‌های دینو که چند سالی است تولید می‌شوند، ساخت و یا مونتاژ داخل هستند.

در حقیقت مشخص نیست این موتور در داخل کشور طراحی شده یا از چین وارد و در ایران مونتاژ شده. (هرچند سبک طراحی آن به سبک موتورهای چینی نزدیک است.)

اما از لحاظ کیفی، باید عرض کنم با محصول ویژه‌ای مواجه نیستیم.

آنچه قبل از هر چیز توجه ما را جلب می‌کند، سبک رنگ‌آمیزی و طراحی استیکر دینو است که به طرز مشهود و عجیبی از روی ترکیب رنگ استیکر موتورسیکلت هوندا سی بی آر تقلب کرده و حتی جزئیات نیز مشابه طراحی استیکرهای سی بی آر است.

در مدل دیگر ارائه شده، استیکر و طراحی رنگ کپی واضحی از مدل هوندا رپسول است و همه چیز از طرح رپسول کپی‌برداری شده (البته فونت نوشته موتو جی پی جای فونت رپسول قرار داده شده که جای بسی شگفتی است!)

طبق بررسی اینجانب، فلاپ های این موتورسیکلت کیفیت ضعیفی دارند و جنس آن‌ها احتمالاً از فایبرگلاس درجه چندم و نامرغوب است.

سیستم ترمزها چندان جالب به نظر نمی‌رسد و گویا از پمپ و دیسک‌های آنبرند (گمنام) استفاده شده.

زین موتورسیکلت از لحاظ کیفی به موتورسیکلت‌های آپاچی و پولسار شباهت دارد. (کیفیت روکش مصنوعی و اسفنج)

طراحی فلاپ ضعیف است و دارای خارهای جوشکاری شده مجزا از شاسی است و گویی این فلاپ برای این شاسی نیست و یا شاسی متعلق به یک موتورسیکلت کلاس استریت است که به آن فلاپ اضافه شده!

طراحی لوله و انحنای اگزوز نیز چندان حرفه‌ای نیست و در مجموع طراحی آن ناموزون است.

نکته دیگر اینکه، در موردی که اینجانب مشاهده کردم کیفیت رنگ‌آمیزی رینگ‌ها بسیار بد بود و گویا رینگ‌ها به‌صورت مجزا رنگ‌آمیزی شده بودند و احتمالاً به‌مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی می‌شوند.

از معایب که بگذریم، مزیت مهم اینکه این موتورسیکلت با صفحه کیلومتر فول دیجیتال تولید شده که ویژگی جالبی است.

ترکیب دی لایت های روزانه نیز زیبا است و طراحی مورب آن در تاریکی خودنمایی می‌کند.

کمک‌فنرهای وارونه جلو نیز طراحی نسبتاً مناسبی دارند.

اما خب در مورد کیفیت انجین و سواری آن نمی‌توان نظری داد و در این خصوص فقط به مشخصات ارائه شده توسط کمپانی اکتفا می‌کنم.

وزن موتورسیکلت 156 کیلوگرم عنوان شده که در مقایسه با سایر موتورسیکلت‌های ریس سبک‌تر است. ظرفیت حجم باک 19 لیتر نیز راضی‌کننده خواهد بود.

مهم‌ترین مزیت دینو 250 مجهز بودن آن به استاندارد آلایندگی یورو 4 است که قابل تقدیر می‌باشد.

مجهز بودن به رادیات آب نیز مزیت دیگر دینو 250 است.

انجین دینو 250 تک سیلندر بوده و با اینکه حجم آن 250 سی‌سی می‌باشد ولی ادعای گشتاوری 20.27 نیوتون بر متری و قدرت 19 اسب بخاری آن چندان قابل باور نیست زیرا حداکثر سرعت اسمی این موتورسیکلت 118 کیلومتر بر ساعت عنوان شده. (سرعتی پایین‌تر از موتورسیکلت‌های 180 و 200 سی‌سی هندی!)

هرچند همین میزان قدرت ادعا شده هم از سایر رقبای ریس موجود در ایران پایین‌تر است.

به نظر می‌رسد انجین 250 سی‌سی آن حاصل افزایش قطر سیلندر و تغییراتی بر روی گیربکس یک انجین سبک‌تر باشد. یا اینکه شاید به خاطر قدیمی بودن تکنولوژی انجین حداکثر قدرت خروجی آن این‌قدر پایین است.

با توجه به قدرت کم انجین، قطعاً نباید سرعت و شتاب ویژه‌ای از آن انتظار داشته باشیم.

در مجموع چون امکان بررسی بیشتر این موتورسیکلت نبود از نظر استهلاک یا کیفیت نمی‌توان نظری داد و باید منتظر باشیم این موتورسیکلت به قول معروف در بازار جا بیافتد تا بتوان اصالت و کیفیت سواری آن را بررسی کرد.

در حال حاضر قیمت موتورسیکلت دینو 250 در بازار ایران حدود 21 میلیون تومان می‌باشد که در شرایط فعلی که قیمت انواع موتورسیکلت‌ها نجومی است، قیمت به‌مراتب ارزان‌تری نسبت به سایرین دارد.

جالب اینکه دینو مدل دیگری در کلاس استریت (نیکد) با نام دینو Z III (Z3) نیز به بازار عرضه کرده که حدود 18 میلیون تومان قیمت داشته و به نظر شاسی و جزئیات فنی مشابه مدل ریسش دارد و از این جهت تفاوت اساسی ندارند.

منبع: پدال

1 comment on “موتورسیکلت دینو، 250 سی‌سی گمنام و تازه‌وارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *