۵ نکته ای که فروشندگان موتور برقی به شما نمیگویند!

موتور برقی

موتور برقی یا اسکوتر، وسیله ای است که در چند سال اخیر در خیابان ها شاهد آنها هستیم. موتور سیکلت برقی یا موتور سیکلت نیرو محرکه وسیله ای است که نیروی محرکه خود را بر خلاف موتور سیکلت های بنزینی، از الکتریسیته بدست می آورد.

همانطور که میدانید برق یک سوخت ارزان و به صرفه و همچنین بدون آلودگی میباشد. از آنجا که موتور سیکلت های رایج بنزینی میزان آلایندگی بسیار بالایی دارند، شاید ایده این موتور سیکلت ها میتوانست انقلاب گسترده ای در کاهش آلودگی هوای شهر های بزرگ دنیا داشته باشد. رفته رفته در سالهای اخیر تعداد موتور سیکلت برقی در کشور های پیشرفته بیشتر شد اما این موضوع انکار ناپذیر است که موتور سیکلت های برقی تا کنون نتوانسته اند سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص دهند. در این مقاله ۵ نکته ای که هیچگاه فروشندگان موتور برقی های موجود در بازار به شما نمیگویند و همچنین دلایل اصلی عدم پیشرفت این تکنولوژی برای شما آورده شده است. پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله با ما باشید!

موتور سیکلت برقی

در سر بالایی ها گیر میکنید!

آیا میدانید توپوگرافی شهری چیست؟ توپوگرافی به زبان ساده میزان شیب خیابانها و معابر شهر میباشد. میزان توپوگرافی در شهر های بزرگ دنیا به صورت استاندارد، حدود یک درصد میباشد. در حالی که توپوگرافی شیب شهر تهران (که پایتخت ایران است و باید از لحاظ استاندارد در حد بالایی باشد) حدود ۳ درصد میباشد. حتی در برخی مکانها به ۸ درصد هم میرسد.

برای پیمودن مسیر هایی با این میزان شیب شما به ۳۰۰۰ وات قدرت الکتریکی نیاز دارید و این در حالیست که موتور سیکلت های برقی موجود در بازار ایران با قدرت الکتریکی بسیار پایینتر از این محدوده قرار دارند. حتی اگر مدل هایی را مشاهده نمودید که دارای قدرت بیش از ۳۰۰۰ وات بودند، باید آگاه باشید از اینکه توان درج شده بر روی این محصولات توان اسمی میباشد . یعنی اینکه در عمل این میزان از توان الکتریکی را ندارند. بنابراین اگر فکر خرید موتور برقی به سرتان زد باید بدانید که خیلی از مواقع شما حتی نمیتوانید یک خیابان سربالایی را بالا بروید! پس قبل از خرید موتور سیکلت برقی خوب فکر کنید!

حمل بار با موتور برقی

با موتور برقی نمیشود هیچ باری حمل کرد!

شاید باور نکنید اما موتور برقی های موجود در بازار ایران فقط ظرفیت حمل یک نفر را دارند و حتی این موتور سیکلت ها نمیتوانند باری را حمل کنند و در صورت حمل بار و یا سرنشین اضافه میزان مصرف برق این موتور سیکلت ها چند برابر شده و در واقع عملا غیر قابل استفاده میشوند. با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد از راکبان موتور سیکلت شهر تهران از موتور سیکلت به عنوان وسیله امرار معاش و یا پیک موتوری استفاده میکنند باید بگوییم که اگر قصد استفاده از موتور برقی به عنوان پیک را دارید هرگز این اشتباه بزرگ را نکنید!

نحوه شارژ موتور برقی

موتور برقی خودتان را چگونه میخواهید شارژ کنید؟

فرض کنیم تا کنون شما یک موتور سیکلت بنزینی داشته اید و از آن برای تفریح و یا کار استفاده میکردید و در حالی که باک موتور سیکلت شما ۵ لیتر هم بنزین داشت، با خیال راحت با آن به گشت و گذار میپرداختید. حتی اگر بنزین موتور سیکلتتان در حال تمام شدن بود، در بدترین حالت، ده دقیقه با نزدیکترین پمپ بنزین فاصله داشتید و براحتی میتوانستید سوخت موتور سیکلت خود را تامین کنید. اما اگر شارژ موتور برقی شما تمام شود میخواهید چه کنید؟

در کشور های در حال پیشرفت دو نوع ایستگاه برای موتور سیکلت های برقی تعبیه شده است. ایستگاه های تعویض باطری و ایستگاه های شارژ موتور برقی. راکبان موتور سیکلت های برقی در صورت تمام شدن شارژ موتور سیکلت برقی خود به راحتی میتوانند در ایستگاه هایی که در سطح شهر تعبیه شده است، موتور سیکلت برقی خود را شارژ نمایند و یا اگر هم خیلی عجله داشته باشند، باطری خالی موتور سیکلت برقی خود را با پرداخت هزینه ای اندک با یک باطری شارژ شده موجود در ایستگاه های تعویض باطری، عوض کنند.

در کشور ایران این امکانات زیرساختی متاسفانه هنوز پیاده سازی نشده است. شما حتی نمیدانید که موتور سیکلت خود را چگونه باید شارژ کنید. با توجه به زندگی های آپارتمانی موجود در شهر تهران حتی بعید میدانیم که همسایه ها اجازه دهند از پریز برق موجود در پارکینگ آپارتمان استفاده نمایید! بنابراین اگر قصد خرید موتور برقی داشتید، حتما باید فکر برقش هم باشید!

تعمیر موتور سیکلت برقی

تعمیرات و خدمات پس از فروش ضعیف موتور برقی در ایران

اگر تا کنون موتور سیکلت بنزینی داشتید، وقتی موتور سیکلتتان روشن نمیشد قطعا پی میبردید که مشکل از دو جا بیشتر نمیتواند باشد، یا سوخت به موتور سیکلت نمیرسد و یا برق سر شمع موتور سیکلت قطع میباشد! شما با یک بررسی ساده متوجه میشدید که مشکل از کجاست و به راحتی خودتان هم در بسیاری از مواقع میتوانستید مشکل را حل کنید. حال فرض کنید موتور برقی شما روشن نمیشود! حالا باید چکار کنید؟

موتور سیکلت های بنزینی سالهاست که در کشور ما موجود میباشند و به تبع آن در هر کوچه و خیابانی تعمیرکار های حرفه ای و با تجربه ای وجود دارد که خدمات تعمیر موتور سیکلت شما را به راحتی انجام میدهند. سالها زمان میبرد تا تعمیر کاران و یا تعمیرگاه هایی جهت تعمیر و یا فروش قطعات موتور برقی در کشور ما پدیدار شوند. پس اگر موتور برقی شما به هر دلیلی خراب شد شاید دیگر تا مدت زمان زیادی، شانس سوار شدن آن را نداشته باشید!

موتور برقی چینی

باز هم کشور چین و باز هم بازار قطعات فیک!

همزمان با مطرح شدن موتور سیکلت های برقی، پای بازار چین به این صنعت باز شد. کم کم تولید کنندگان چینی شروع به تولید لوازم یدکی موتور برقی و همچنین مونتاژ موتور سیکلت برقی نمودند. خیلی از تولید کنندگان فیک و کالاهای تقلبی هم شروع به تولید قطعات موتور برقی کردند و در واقع فناوری ضعیف و بی کیفیت چین هم به صنعت موتور سیکلت برقی باز شد. خرید قطعات اصلی موتور سیکلت های برقی اصلا به صرفه نیست. شما باید برای خرید یک قطعه ساده از موتور برقی، به میزان چند برابر همان قطعه برای موتور سیکلت های بنزینی هزینه بپردازید. همین باعث شده که در ایران تعداد معدودی از فروشندگان لوازم یدکی موتور سیکلت های برقی که وجود دارند، شروع به واردات و فروش لوازم یدکی تقلبی موتور برقی نمایند.

جمع بندی

اگر قصد خرید موتور برقی دارید باید تمام نکات فوق را در نظر داشته باشید و بدانید که این موتور سیکلت ها علاوه بر اینکه از سرابالایی ها نمیتوانند بالا بروند و هیچ راکب اضافه و باری را نمیتوانند حمل کنند، تعمیر کنندگان موتور برقی کمی در ایران وجود دارد که هزینه های گزافی را برای تعمیر موتور سیکلت از شما میگیرند. و همچنین باید مراقب لوازم یدکی فیک و گران قیمت و سختی شارژ موتور سیکلت برقی خود باشید.

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.