موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟

کاربراتور موتور سیکلت انژکتور موتور سیکلت

تغذیه موتور سیکلت شما یا از طریق کاربراتور و یا از طریق یک درچه ی گاز با یک انژکتور انجام میشود. اما وقتی این دو به هم میرسند چه اتفاقی می افتد؟ در این مطلب ما پاسخ شما را خواهیم داد.

کاربراتور و انژکتور هر دو وظیفه یکسانی برای انجام دادن دارند که عبارت است از مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت صحیح برای احتراق مناسب.کاربراتور گزینه آنالوگ انژکتور است و تا دهه ی ۱۹۸۰ که انژکتور از راه رسید همه موتور سیکلت ها فقط بر کاربراتور ها تکیه داشتند.

امروزه همه موتور سیکلت ها بر انژکتور مجهز شده اند. اگرچه برخی اسکوتر ها و موتور ها کوچکتر همچنان از کاربراتور ها استفاده میکنند تا هزینه هایشان را پایین نگهدارند.

کاربراتور موتور سیکلت ممکن است پیچیده به نظر برسد اما در واقع یک دستگاه خیلی ساده است.

خلا مکشی که با استفاده از پیستون درون سیلندر موتور سیکلت به سمت پایین به وجود می آید بنزین را از پیاله به سمت بالا درون محفظه احتراق میکشد. این یک توضیح خیلی ساده برای شیوه کار کاربراتور است.

اما قابل توجه می باشد که کاربراتور کاملا مکانیکی است.این ویژگی هم خوب است و هم بد. زیرا کاربراتور ها برای انجام دادن وظیفه شان نیازی به برق و یا سیستم های بیرونی ندارند اما تحت تاثیر دمای هوا و ارتفاع قرار دارند و این ها به نوبه خود بر شیوه کار موتور سیکلتتان اثر میگذارد.

از طرف دیگر برای سیستم تزریق الکترونیکی اهمیتی ندارد هوا گرم است یا دارید در سطح دریا موتور سواری میکنید یا در حال عبور از یک راه کوهستانی در ارتفاع ۳۰۰۰ متری هستید.

ممکن است به نظر برسد انژکتور از کاربراتور ساده تر است اما اتفاقات زیادی در انژکتور می افتد و برق چندین سنسور و برد های مداری هستند که به این دستگاه کمک میکنند که وظیفه اش را انجام دهد.

تفاوت اصلی کاربراتور و انژکتور

تفاوت اصلی این است که بر خلاف کاربراتور که بر مبنای خلا ناشی از مکش پیستون کار می کند، انژکتور خود با استفاده از یک پمپ سوخت تغییرات فشار را ایجاد میکند تا بتواند هر وقت که خواست بنزین را به درون موتور تزریق کند.

انژکتور با وجود همه قطعات پیچیده ای که دارد یک وسیله خیلی دقیق تر برای تحویل سوخت درون موتور است و این یعنی موتور سیکلت شما بهتر کار خواهد کرد. به علاوه با انژکتور نیازی ندارید که در هوای سرد وقتی موتور روشن نمیشود با ساسات سر و کله و دیگر نشت شیلنگ بنزین یا پیاله یا مسدود شدن راه ژیگولار ها رخ نمیدهد.

در واقع انژکتور های جدید خیلی قابل اعتماد هستند و احتمال اینکه مسئله ای برای سیستم سوختتان پیش بیاید پایین است. با وجود این اگر مشکلی بوجود آید، احتمالا نخواهید توانست کنار جاده آن را تعمیر کنید و قطعات جایگزین مثل یک پمپ بنزین جدید یا سنسور موقعین دریچه گاز گران هستند.

در مقابل قطعات کاربراتور ها به نسبت ارزان و به اندازه کافی ساده هستند که شما بتوانید در خانه با ابزار آلات ساده با آن ها کار کنید.

اگر موتور سیکلت شما کاربراتور دارد متاسفانه نهایتا مجبور خواهید شد آن را تعمیر کنید. اگر چه تعمیرات معمولا آنقدر ها هم سخت نیست اما زمان بر و اذیت کننده است این مسئله مربوط به نگهداری و قابلیت اعتماد است که به محبوبیت زیاد انژکتور ها کمک کرده اند ؛ در حالی که کاربراتور خیلی نادر و کمیاب شده است.

با این حال آنچه که واقعا داارد کاربراتور ها را نابود میکند نگرانی های محیط زیستی هستند . انژکتور ها داینامیک هستند و میتوانند یک نسبت سوخت هوای بسیار دقیق را تنظیم کنند که منجر به مصرف سوخت کمتر شده و بویژه انتشار آلاینده ها از لوله اگزوز به شدت کاهش پیدا کند.

در حالی که کاربراتورها با ژیگلورهایشان که سوراخ ثابتی دارند، آنقدر ها هم سازگار پذیر یا دقیق نیستند.

حتی وقتی که موتور سیکلت های کاربراتوری بی تحرک هستند و کار نمیکنند، هنوز هم دارند از دریچه های باز، پیاله ها و باکشان، بخارات بنزین را در هوا منتشر میکنند.

با استاندارد های امروزی انتشار مواد آلاینده این چیز ها دیگر قابل قبول نیستند؛ لذا تولید کننده ها به انژکتور روی آورده اند.

در مطلب فوق دو سیستم سوخت رسانی و تغذیه سوخت به انجین موتور سیکلت را مقایسه کردیم و امیدواریم که لذت برده باشید. جهت خرید انواع کاربراتور موتور سیکلت و انژکتور موتور سیکلت کلیک کنید.

در زیر ویدئویی را با موضوع مقایسه انژکتور و کاربرانور موتور سیکلت میبینید:

 

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ