نحوه تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت 125

آموزش تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

وظیفه کاربراتور موتور سیکلت آماده سازی سوخت مورد نیاز موتور سیکلت میباشد. کاربراتور در واقع مهم ترین قطعه در سیستم عای سوخت رسانی موتور سیکلت های کاربراتوری است.

در موتور سیکلت های جدید تر از سیستم انژکتور بجای کاربراتور استفاده میشود اما در موتور سیکلت های قدیمی تر همانند هندا ۱۲۵ هنوز هم از کاربراتور استفاده میشود. تنظیم کاربراتور موتور سیکلت ۱۲۵ باعث میشود که سوخت رسانی بهتر انجام شود و همچنین موجب کارکرد بهتر انجین موتور سیکلت و در نهایت افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت میشود.

برای تنظیم کاربرانور موتور سیکلت ۱۲۵ نیاز است مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول بایستی بدانید که ۲ پیچ برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت ۱۲۵ وجود دارد که یکی از آنها متعلق به بنزین و دیگری متعلق به تنظیم هوا میباشد. با این دو پیج میتوانید مخلوط هوا و بنزین را تنظیم نمایید.
  • موتور سیکلتتان را روشن کنید و پیچ بنزین را بچرخانید تا دور موتور روی ۱ قرار بگیرید.
  • یک خط به موازات شیار پیچ هوا با مداد یا ماژیک روی بدنه کاربراتور رسم کتید تا از آن به عنوان مبنا استفاده کنید!
  • موتور را ببرید یک جاده امن و ساکت پیچ گوشتی دو سو را هم همراه با خود داشته باشید. موتور را به سرعتی برسانید که بخواهید آخرین دنده سبک تر را بدهید ،( دور موتور حدود ۸ باشه ولی دنده آخر رو ندین یعنی اگه ۵ دنده میخوره ، شما توی دنده ۴ دور موتور رو تا ۸ هزار ببرین بعد گاز رو ول کنید.)
  • اگه پارت پارت یا صدایی شبیه این از اگزوز شنیدید میزنید کنار و پیج هوا را یک دور به سمت چپ میچرخوانید(هر دور چرخش عبارت است از ۳۶۰ درجه که دوباره شیار پیچ روی همون درجه مبنای فرضیمون قرار بگیره)

اینجا بخوانید: آشنایی با زبان موتور سیکلت (انواع صدا هایی که از موتور سیکلت شنیده میشود)

  • دوباره سوار موتور شوید و همان حرکت قبلی (یعنی دور ۸هزار گاز را ول کنید) را انجام بدهید. اگه باز صدا داد دوباره ۱ دور به سمت چپ میچرخوانید ( همیشه به یاد داشته باشید که چند دور به هر سمت میچرخوانید که اگه نتوانستید تنظیم کنید دوباره به حالت اولیه برش گردانید ). این عمل باید تکرار بشود تا صدای پارت پارت دیگه شنیده نشود.
  • – وقتی مشکل صدا رفع شد به حالت خام سوزی و نوسان در دور موتور نزدیک میشویم( خام سوزی = در فضای بسته متوجه بوی بد احتراق میشید) وممکن است شاهد نامیزانی محسوسی توی دور موتور (بالا و پایین کردن) باشیم حالا باید بین این دو حالت یعنی نوسان و صدای پارت پارت پیچ هوا را تنظیم کنیم . نزدیکترین نقطه ممکن به اینکه صدای پارت پارت شنیده نشود تنظیم پیج هوای کاربراتور شماست و نداشتن نوسان دور موتور هست.
    ۶- پس از تنظیم پیچ هوا دور موتور را نگاه کنید اگر روی ۱ نبود با پیچ بنزین آن را تنظیم کنید تا روی ۱ یا هر دور موتوری که از ابتدا با آن شروع کردید برگردد. در تئوری ساده بنظر میرسد و ممکن است به همین سادگی کاربراتور را تنظیم کنید و ممکن است با یک میکرون جابه جایی بازهم کاربراتور بخوبی عمل نکند و شما در گردش به سمت چپ یا راست سرگردان بمانید

آموزشمقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.