آموزش فیلر گیری موتور سیکلت در چند دقیقه

فیلر گیری موتور سیکلت

فیلر موتور سیکلت چیست؟

فیلر به فاصله بین محل حرکت سوپاپ های انجین موتور سیکلت گفته میشود. فیلر در واقع قطعه خاصی از موتور سیکلت نیست بلکه یک تعریف از فاصله است که در حرکت سوپاپ های موتور سیکلت تاثیر گذار میباشد.

فیلر گیری موتور سیکلت یعنی چه؟

هر قطعه فلزی در هنگام انبساط و انقباض، حجم و اندازه اش هر چند به مقدار کم ولی تغییر میکند. درون انجین موتور سیکلت بدلیل حجم بالایی از دما و گرم شدن بسیار زیاد قطعات و در بعضی از فصول سال عمل انقباض محل حرکت سوپاپ ها انجام میشود و باعث میشود سوپاپ ها به راحتی حرکت نکنند و در نتیجه موتور سیکلت دیر روشن شود یا قدرت کافی را نداشته باشد.

عمل فیلر گیری به منظور تنظیم فاصله محل حرکت سوپاپ های موتور سیکلت انجام میشود.

بدین منظور یک آچار خاص چند منظوره تعبیه شده که با استفاده از آن خودتان براحتی میتوانید موتور سیکلت خود را فیلر گیری نمایید.

در زیر تصاویری از این نوع آچار و اجزای آن میبینید:

 

اندازه موتور سیکلت های مختلف

بمنظور فیلر گیری موتور سیکلت باید اندازه فیلر آنها را بدانید. در جدول زیر اندازه فیلر هر موتور سیکلت آورده شده است:

اندازه خلاصی فیلر در برخی از انجین های طرح هندا CG & CDI در فصل سرد و گرم

ردیف

نام حجم سیلندر

اندازه فیلر

۱  انرژی، تلاس، رهرو، جترو، روان، همتاز، ایران دوچرخ، آمیکو و … ۷۰cc – 125cc ۰.۰۵ – ۰.۰۸
۲ تمامی موتورهای CGL و شکاری موجود در بازار و … ۱۱۰cc – 150cc ۰.۰۵ – ۰.۰۸
۳ تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و … ۱۶۰cc – 200cc ۰.۰۶ – ۰.۰۸
۴ تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و … ۲۲۰cc – 250cc ۰.۰۶ – ۰.۰۸
۵ کلیه موتورسیکلت های وارداتی چون( آپاچی، پالس، کی تی ام، باجاج، زونتس و …) ۷۰cc – 250cc ۰.۰۵ – ۰.۰۸

 

برای فیلر گیری موتور سیکلت بایستی انجین گرم باشد تا این عمل بدرستی انجام پذیرد.

ابزار های مورد نیاز برای فیلر گیری موتور سیکلت

  • آچار بکس
  • پیچ گوشتی دو سو
  • آچار فیلر گیری
  • انبر دست

آموزش فیلر گیری موتور سیکلت

۱- در مرحله اول هر دو پیچ وضعیت کاسه بوبین را باز نمایید (همانند تصویر زیر)

 

۲- سپس قالپاق سر سیلندر را باز کنید (موتور های تریل نیاز به انجام این مرحله ندارند)

 

۳- در این مرحله با استفاده از یک آچار بکس مناسب، میلنگ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا اینکه حرف T را ببینید و علامتی که روی پیج وجود دارد را با حرف T در یک راستا قرار دهید.

۴- یا استفاده از دست، میزان لقی سوپاپ اول را ازمایش کنید (همان سوپاپی که قصد فیلر گیری آن را دارید). اگر سفت بود یک دورکامل مجددا میلنگ را بچرخانید تا مجدد روی حرف T قرار بگیرد. همین کار را مجددا روی سوپاپ بعدی انجام دهید.

۵- در این مرحله پیچ مربوط به چکش شوک روی سوپاپ را کمی باز نمایید.

۷- حال تیغه ۰.۰۸mm آچار فیلر را بر زیر چکش شک و سوپاپ قرار دهید و به واسطه پیچ ضامن فاصله را تنظیم نمائید.

 

۸- پیچ مربوط یه چکش شک را با یک انبر دست خوب سفت نمایید. پس از سفت کردن مجدد طیغه فیلر را سرجای خود قرار دهید تا مطمئن شوید فاصله تنظیم شده صحیح باشد.

توجه: پس از سفت کردن پیچ دقت نمائید که تیغه آچار فیلر نه به راحتی و نه به سختی از زیر چکش شک خارج شود.

حال به همان ترتیبی که قطعات را باز کردید، ببندید و موتور سیکلت خود را روشن کنید

آموزشمقالات

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *