چگونه موتور سیکلت خود را آب بندی کنیم؟

آب بندی موتور سیکلت

آب بندی موتور سیکلت چیست؟

هر وسیله نقلیه موتوری از یک سری قطعات تشکیل شده که در کنار هم یک سیستم را تشکیل میدهند.
انجین یا اصطلاحا موتور وسایل نقلیه در روز های اول کارکرد به منظور اینکه در کنار هم بدرستی کار کنند لازم است که یک سری اعمال روی آنها انجام شود.
به مجموعه این کار ها آی بندی میگویند. آب بندی موتور سیکلت هم به این منظور انجام میشود. اگر آب بندی موتور سیکلت به درستی انجام نشود، در صورتی که فشاری بر انجین یا قطعات درون آن وارد شود باعث آسیب دیدگی شدید آن خواهد شد.

پایه های آب بندی موتور سیکلت

در تمامی کشور های جهان، تولید کنندگان موتور سیکلت خودشان عمل آب بندی موتور سیکلت را به صورت کامل و بدون نقص انجام داده و سپس موتور سیکلت را روانه بازار میکنند.
اما در کشور ما این کار دشوار بر عهده خریداران قرار داده شده است که عمدتا به دلیل ناشی بودن در این زمینه نمیتوانند آب بندی موتور سیکلت را بدرستی انجام دهند و باعث آسیب رسانی به قطعات آن مبشوند.

آب بندی موتور سیکلت باعث افزایش عمر انجین و همچنین عملکرد صحیح قطعات درون آن خواهد شد.

روغن موتور اولیه ی موتور سیکلتی که از کارخانه خارج میشود، عمدتا از بهترین روغن های موجود میباشد. دلیل آن هم این است که در اولین استارت انجین نیاز میباشد تا از روغن مرغوب استفاده شود تا به راحتی بتواند اصطحکاک اولیه بین قطعات انجین را به حد اقل خود برساند. جهت خرید روغن موتور سیکلت مرغوب و ارزان اینجا کلیک کنید

نحوه آب بندی موتور سیکلت

در اولین روشن شدن انجین نیاز میباشد تا موتور سیکلت حدود ۱ دقیقه به صورت خلاص کار کند تا قطعات درون انجین به خوبی روغن کاری شوند.
در مرحله بعدی باید به آرامی دور موتور را افزایش داد به نحوی که از ۱۰۰۰ دور در دقیقه به حدود ۲۵۰۰ دور در دقیقه برسد.
در این حالت تراشه های ریزی که در اثر سایش قطعات انجین به یکدیگر بوجود آمده اند در سطح روغن شناور میشوند. شما باید در این مرحله اجازه دهید تا انجین حدود ۳ دقیقه درجا کار کند. توجه داشته باشید که نباید دور موتور را بیش از حد زیاد کنید.
شما در مرحله اول نباید دمای انجین موتور سیکلت را بیش از حد بالا ببرید.

حدود ۳۰۰ کیلومتر باید با موتور سیکلت خود کار کنید تا از آب بندی آن اطمینان حاصل نمایید.
البته ناگفته نماند که در بعضی از موتور سیکلت ها، عمل آب بندی تا ۱۶۰۰ کیلومتر هم طول میکشد که به آن مرحله ریسک گفته میشود. در مرحله ریسک ایرادات انجین مشخص خواهد شد. بعد از ۱۶۰۰ کیلومتر کارکرد شما اطمینان حاصل میکنید که موتور سیکلتتان آب بندی شده و مشکلی برای آن بوجود نمی آید و میتوانید قدرت و سرعت آن را تست نمایید.

توجه کنید که سعی کنید در روزهای اولی که موتور سیکلتتان را آب بندی میکنید نباید دمای انجین را بالا ببرید اما میتوانید با موتور سیکلت خود تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برانید؛
البته این در حالیست که دور موتور سیکلت بر روی ۵۰۰۰ دور در دقیقه باشد. ولی در مراحل بعدی دور موتور اهمیت زیادی ندارد.
پس به یاد داشته باشید در زمان آب بندی هیجگونه فشاری به موتور سیکلت خود نباید وارد کنید.
سعی کنید تا ۱۶۰۰ کیلومتر حد اقل سه بار روغن موتور سیکلتتان را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که عمر انجین شما به روغن موتور سیکلتتان بستی دارد و در روز های اول باید کمی زودتر اقدام به تعویض آن بکنید.

آموزشمقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.